Vijf argumenten om Unilever wel of niet te kopen.

5 argumenten om het aandeel Unilever wel of niet te kopen

Op vrijdag 5 februari daalde het aandeel Unilever zo’n 2,5% nadat het een dag eerder al ruim 3,5% is gedaald. Dat zijn stevige dalingen voor zo’n groot ‘oerdegelijk aandeel’. In dit artikel geef ik 5 argumenten om het aandeel Unilever te kopen en om juist niet te kopen.

Unilever is een groot internationaal bedrijf dat zich richt op de productie en verkoop van voedingsmiddelen, persoonlijke verzorging en schoonmaakartikelen. Het heeft een grote afzetmarkt in Europa, Azië en Noord- en Zuid-Amerika. Vooral Azië is een opkomende markt. Een groot bedrijf als Unilever is constant bezig met het bouwen van hun merken. Onder de Unilever paraplu vallen merken als Knorr, Calvé, Axe, Andrélon, Ben & Jerry’s, Dove, Conimex, Zwitsal, Robijn, Prodent, Lipton en De Vegetarische Slager. De rest lees je maar op Wikipedia of op hun Investor Page.

Unilever aandeel

5 argumenten om het aandeel Unilever niet te kopen

We beginnen met de argumenten om het aandeel Unilever niet te kopen.

Dood geld

Het aandeel Unilever beweegt niet veel. Sterker nog. In februari 2017 had het aandeel Unilever ook de prijs van ongeveer €45,-. Dood geld noemen sommigen dat. En natuurlijk ook dit aandeel schommelt wel wat op-en-neer tussen €38,- en €58,-. Je had het dus net zo goed op een spaarrekening kunnen laten staan (als er geen dividend was)! 

Het valutarisico

Unilever verdient veel van haar geld in het buitenland. Dat brengt een flink valutarisico met zich mee en dat is te merken op dit moment. De Dollar staat namelijk behoorlijk laag. Dat betekent dat de producten goedkoop zijn ten opzichte van de Euro. Goedkope producten betekenen een lagere winstmarge. 

Handel in producten met weinig marge

Jij vindt misschien je boodschappen altijd te duur maar dat ligt niet aan het marge dat Unilever eraan overhoudt. Vooral voedingsmiddelen hebben een lage winstmarge. Als je producten hebt met weinig marge is het risico groter dat je verlies begint te maken. Er hoeft maar iets te gebeuren (bijvoorbeeld de daling van de Dollar) en je winst staat direct onder druk.

Concurrentie is groot

Unilever mag dan wel een grote speler zijn, het is echt niet het enige aandeel dat je kan kopen in deze categorie. Denk aan Pepsi, Kellogs, Danone, Kimberly-Clark, Procter & Gamble en Mondelez. Natuurlijk wel logisch dat Unilever niet de enige is, want er moeten wel ruim 7,5 miljard monden gevoed worden. Maar deze concurrentie drukt natuurlijk wel op de prijs van de producten en dat drukt weer op het winstmarge.

Tegenvallende kwartaalcijfers (Q4 2020)

De meest recente cijfers zijn niet goed ontvangen. Dat komt omdat de omzet met 2,4% is gedaald naar €50,7 miljard ten opzichte van 2019. Dit werd voornamelijk veroorzaakt door de dalende Dollar. Daardoor zakt de koers al 4 dagen achter elkaar vanaf 4 februari. Er was vooral teleurstelling over de divisie ‘Beauty & Personal Care’. Aandeelhouders hadden verwacht dat er meer verkocht zou worden i.v.m. corona en de bewustwording van goede persoonlijke verzorging. Hetzelfde geldt voor de divisie ‘Homecare’ waarin de schoonmaakartikelen vallen. Tja, als je nu niet je kansen kan pakken, wanneer dan wel?

5 argumenten om het aandeel Unilever wél te kopen

We hebben nu het slechte nieuws gehad, dus tijd voor wat argumenten om het aandeel Unilever wél te kopen.

Unilever en opkomende markten

Ondanks dat het dus een stabiel bedrijf is, pakt Unilever wel zijn kansen in de opkomende landen. In West-Europa zijn de Unilever merken natuurlijk erg bekend maar dat is dus nog niet overal het geval. En daar kan Unilever van profiteren. Unilever focust zich hier op.

E-commerce

Het internet is er natuurlijk al erg lang maar wordt nog niet vaak gebruikt om de producten van Unilever te kopen. Vooral in gevestigde markten en China is de economie klaar om ook deze producten via het internet te bestellen en per post te laten bezorgen. Dit biedt veel kansen en Unilever heeft via dit kanaal een groei laten zien van 61%. 9% van de verkoop vindt nu plaats via het e-commerce kanaal. 

Versterking van de cash positie

Cash is king. Zeker in crisistijd. Unilever heeft €1,5 miljard toegevoegd aan zijn vrije kasstroom (ofwel de Free Cash Flow). Een stijging van 28%! Als deze berg cash niet nodig blijkt (en de crisis voorbij is), kan dit geld gebruikt worden om nieuwe merken aan het portfolio toe te voegen of uit te keren in dividend of om aandelen op te kopen.

Vegetarisch eten

Unilever heeft ook een vegetarisch merk in huis, namelijk De Vegetarische Slager. Dit is een bekend Nederlands merk en Unilever is gestart om dit merk uit te breiden naar de andere afzetmarkten onder de naam The Vegetarian Butcher. Wist je dat Unilever bijvoorbeeld hiermee een samenwerking is aangegaan met Burger King voor de Vegan Whopper?

Dividend

Leuk hoor, al die groeiaandelen maar als deze bull market voorbij is en we in een bear market terecht komen blijft er niet veel over van al die groeiaandelen. Dan kun je met Unilever tenminste nog wel zeggen; gelukkig is er nog het dividend! Het dividend is nu overigens ongeveer 3,8% en dat is een prima, houdbaar, dividend voor een type aandeel als Unilever. Voor 2020 heeft Unilever aangekondigd dat dit dividend met 4% groeit en dat is ook een focus van Unilever. Elk jaar een beetje erbij.

Mijn keuze

Ik zie genoeg reden om het aandeel nu aan te kopen. Het is behoorlijk gedaald (zeker voor zo’n stabiel aandeel) door recente jaarcijfers maar ik zie genoeg fundamentele kansen om de winst toe te laten nemen. Bovendien is de winst flink gedrukt vanwege de lage Dollar. Die zal ook weer herstellen (al kan dat nog wel even duren). Ik heb op vrijdag 5 februari 10 stuks gekocht bij DEGIRO. Daarmee maakt het nu 14% uit van mijn hobby portefeuille (check mijn beleggingen hier). Deze verhouding zal kleiner worden naarmate ik andere aandelen koop en cash op mijn beleggingsrekening bij DEGIRO stort. Een positie van 10% vind ik voldoende. Voor mij is dit een type aandeel dat ik weg kan leggen en er de komende 10 jaar niet naar hoef te kijken. Ondertussen ontvang ik een steeds groeiend dividend. Het is geen sterke groeier maar het brengt stabiliteit in mijn portefeuille en dat is waar ik naar op zoek ben op dit moment.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *