WAAROM IK EEN AANDEEL ALIBABA HEB GEKOCHT (1)

Alibaba aandelen kopen: hoe kan je beleggen in Alibaba?

Alibaba wordt ook wel eens de Amazon van het Oosten genoemd. En ik hou van Oost-Azië. Niet alleen om het eten maar ook om de aandelen. China is al lang geen opkomende markt meer maar gewoon één van de grootste economieën ter wereld. Dan valt er waarschijnlijk ook wat te halen op de aandelenmarkt? Ik ga je vertellen waarom ik het aandeel Alibaba heb gekocht.

Hoe kan je Alibaba aandelen kopen?

Je kunt beleggen in Alibaba bij een betrouwbare aandelenbroker. Je kunt bij eToro gratis & zonder commissies investeren in Alibaba. Klik hier om een gratis demo te openen en probeer het uit (je kapitaal loopt risic).

Wat is Alibaba?

Kort gezegd is Alibaba een Chinese internet onderneming dat is opgericht door Jack Ma. Alibaba is eigenaar van Alibaba.com, Taobao, Alipay en AliExpress. Zeker dat laatste bedrijf ken je vast wel. Dat is een platform voor Chinese ondernemers om producten wereldwijd te verkopen aan consumenten (ondernemer-consument). Datzelfde is Alibaba.com maar dan ondernemers aan ondernemers. Taobao is de marktplaats of ebay van China en behoort tot de 20 meest bezochte websites wereldwijd (consument-consument). Je hebt vast wel opgemerkt dat Alibaba met haar platforms tussen elke vorm van handel zit.

De marktpositie van Alibaba

Daar schuilt ook de enorme marktmacht van Alibaba. Wil je een webshop beginnen en heb je verkoopproducten nodig? Dan start of eindigd iedereen eigenlijk wel bij Alibaba (als je in ieder geval je verkoopproducten uit China wilt halen). Wil je als consument iets uit China kopen, dan kom je bij AliExpress. Ze zijn de tussenpersoon van de fabriek van de wereld (China) met de rest van de wereld. Dat geeft een enorme voorsprong op andere platformen.

Alibaba Cloud

Cloud is hot. En dat is niet voor niets. Steeds meer applicaties draaien niet meer volledig op je telefoon, tablet, pc of laptop maar halen hun gegevens en rekenkracht van een server die ergens anders staat. Met de komst van 5g wordt dit marktsegment alleen maar groter omdat er dan nog meer en nog sneller data verstuurd kan worden. Een aandeel in de cloudmarkt is dus erg belangrijk en Alibaba heeft hier een flink stuk van de taart.

Binnen China heeft Alibaba Cloud met 40% het grootste gedeelte van de markt. Andere belangrijke concurrenten zijn Tencent, Huawei en Baidu. Van Q4 2019 naar Q2 2020 is het marktaandeel wel gedaald van 46% naar 40%. Dat komt omdat Huawei zich is gaan mengen in de strijd om de cloud. Hier ligt dus wel een risico dat Alibaba straks niet meer de grootste is.

Wereldwijd heeft Alibaba 5% van de markt die in Q2 2019 23 miljard dollar was. Met een sterke stijging van de vraag naar cloud infrastructuur is het belangrijk om bij te blijven en je marktaandeel te vergroten. Concurrenten zijn Amazon (33%), Microsoft (16%), Google (8%) en IBM (6%). De focus voor Alibaba ligt vooral op Oost-Azië waar deze andere partijen vooral op ‘het Westen’ gericht zijn.

Ant Group / AliPay

Alibaba is ook voor 30% aandeelhouder in het bedrijf Ant Group. Dat is een betalingsverwerker met aanvullende diensten zoals het afsluiten van leningen.Zie het maar als een Adyen en een hippe (goed functionerende) ING in één bedrijf. Op het moment dat ik dit schrijf, zou Ant Group naar de beurs gaan maar dat is tegengehouden door de Chinese overheid. Misschien dat dit in de toekomst nog plaatsvindt. Dat zou Alibaba een stuk rijker maken want dan stroomt er flink wat kapitaal in het bedrijf.

Wil jij weten hoe de beste belegger van de wereld belegt?

Maak kennis met Warren Buffett 

Leer hoe je geweldige bedrijven spot

Ontdek welke regels Warren zo succesvol maken

Download het e-book Gratis

De cijfertjes

We duiken nu even in het kasboek van Alibaba om te kijken hoe het bedrijf presteert. Want praatjes zijn leuk en kunnen inspirerend zijn maar uiteindelijk gaat het om de keiharde pegels die verdiend moeten worden. 

Omdat een getal alleen vaak niet veel zegt, kijken we naar een redelijk vergelijkbare concurrent, namelijk Amazon. Het is wel goed om te weten dat Amazon niet erg actief is in China. Dit komt o.a. door de zeer sterke concurrentiepositie die Alibaba in zijn thuisland heeft.

Bekijk je dit op je smartphone? Swipe dan naar links om de cijfers van Amazon te zien.

MRQ = Most Recent Quarter

TTM = Trailing 12 months

Cijfers zijn afkomstig van Trading 212. 

Alibaba heeft een veel grotere verwachte groei. Daar staat tegenover dat het aandeel niet (erg) overgewaardeerd is als je het vergelijkt met Amazon. Ook zijn de winstmarges behoorlijk hoog. Dat is mooi want dat kan weer geïnvesteerd worden in de cloudtak.

De risico's van beleggen in Alibaba

Je ziet dat ik behoorlijk positief ben over Alibaba maar het is ook goed om de risico’s in kaart te brengen. Hierdoor maak ik een betere afweging en geef ik mijzelf inzicht in de mogelijke koersdalingen.

Het eerste risico is de Chinese overheid. Dit risico is al getriggerd omdat de Chinese overheid heeft aangekondigd de macht van de grote Chinese monopolies te willen doorbreken. Vooral op het gebied van e-commerce, maar ook cloud heeft Alibaba een zeer sterke positie en op sommige posities zelfs een monopolie. Ik heb echter niet het gevoel dat ze de concurrentie wegdrukken zoals Amazon dat wel doet. Vreemd genoeg is de Chinese economie wat dat betreft veel dynamischer omdat kleine concurrenten uit het niets grote concurrenten kunnen worden. Dat zorgt voor extra innovatie omdat je als bedrijf constant moet aanpassen. Desalniettemin is de macht van de Chinese overheid groot en denk ik groot genoeg om de monopoliepositie van Alibaba te doorbreken. Er ligt voor Alibaba een grote uitdaging om de communistische partij tevreden te houden en internationaal uit te kunnen breiden.
Daarnaast ligt het ook in het binnenland een uitdaging met sterkgroeiende bedrijven als Pinduoduo en JD.com is er ook in het binnenland concurrentie. 

Het andere risico is de internationale argwaan (vooral uit het Westen maar minder uit Zuid-Amerika, Azië en Afrika), tegen China en daarmee de Chinese bedrijven. Het is heel tegenstrijdig. In China heeft Alibaba ‘last’ van de Chinese overheid en buiten China heeft Alibaba het imago van een Chinees bedrijf dat samenwerkt met de Chinese overheid. Voor kleine spulletjes van AliExpress is dit geen probleem. Het kan wel een probleem zijn om de cloud-diensten uit te breiden, want dan integreer je dus Chinese software op je eigen servers als (Westers) bedrijf. Niet iedereen zit daarop te wachten. Hier ligt een flinke PR-uitdaging te wachten voor Alibaba. Een bedrijf als Binance (een grote cryptocurrency broker) heeft ervoor gekozen om zijn hoofdkantoor te verplaatsen naar Malta om dit imago te onderdrukken.

Het derde risico is dat ze de strijd om de cloud gaan verliezen. Dit zie ik als een klein risico want ik verwacht niet dat hier ‘een winnaar’ uit komt. We denken graag in winnaars en verliezers maar dat is niet altijd zo. Ik zie dit als bijvoorbeeld de bier-markt waar je ook meerdere merken langs elkaar kunt hebben. Alhoewel switchen van cloud lastiger is dan een biertje, kunnen meerdere bedrijven prima langs elkaar blijven bestaan en een mooie omzet genereren.

Is Alibaba koopwaardig?

Ik denk dat Alibaba zeer koopwaardig is. De markt is behoorlijk aan de hoge kant geprijsd en bij Alibaba valt dat nog mee. Zeker als je naar gelijksoortige aandelen kijkt als Amazon. Ook is de beoogde groei erg groot en heeft Alibaba op veel gebieden nu al een sterke marktpositie. Als ze goed meekomen met hun cloud activiteiten zullen de inkomsten sterk toe kunnen nemen. Ook zijn de verwachtingen hoog van Ant-Group waar zij 30% aandeelhouder in zijn.

Natuurlijk zijn er ook risico’s en die zijn goed om te benoemen. Het aandeel gaat een beetje richting de speculatieve kant omdat er verwacht wordt dat Ant Group naar de beurs gaat. Dan wordt ook het aandeel Alibaba meer waard. Als dat niet gebeurd, kan de koers een duik maken.

Ook is gebleken dat de Chinese overheid een groot bedrijf als Alibaba flink kan dwarsbomen. Dat kan natuurlijke elke lokale overheid maar de Chinese overheid is niet bepaald enthousiast over de sterke groei en marktmacht die Alibaba heeft. Dat kan in de toekomst in het nadeel werken van Alibaba. Ook is het maar de vraag of de enorme groei die plaats vindt in de Chinese economie ten gunste kan komen van Alibaba. Dat is namelijk zeker geen zekerheid. 

Wat heb ik gedaan?

Via Trading 212 heb ik één aandeel Alibaba gekocht. De prijs was €248,- dat omgerekend in dollars neerkomt op ongeveer $290,-. Ik had liever een grotere positie ingenomen maar dan zou ik niet genoeg cash overhouden om andere aandelen te kopen en dan zou de verhouding in mijn portfolio te scheef groeien. Een uitbreiding van deze positie overweeg ik alleen als mijn portfolio sterk groeit óf fundamenteel iets veranderd waardoor ik die kans niet wil laten liggen. Ik ben van plan om dit aandeel lang in mijn bezit te houden.

Helaas is inmiddels de prijs alweer een stuk gedaald en sta ik 11,3% in de min (maandag 16 november 2020). Het risico van de Chinese overheid die de marktmacht wilt beperken vindt nu plaats. Dit is echter een risico dat ik vooraf zag aankomen, in heb geschat en beoordeeld als een risico dat ik voor lief wil nemen. Op de lange termijn voorzie ik een mooi rendement te behalen op dit aandeel.

Het bovenstaande is uiteraard geen beleggingsadvies. Het zijn mijn afwegingen waarom ik dit aandeel heb gekocht. Doe vooral je eigen onderzoek en trek daaruit je eigen conclusies!