Aandelen verkopen, wanneer doe je dat

Aandelen verkopen, wanneer doe je dat?

Bij beleggen wordt vaak geschreven over het moment dat je een aandeel moet kopen maar het moment dat je aandelen verkopen moet is net zo belangrijk. Net als bij een aandeel kopen is het niet makkelijk om eenduidig te bepalen wanneer je een aandeel moet verkopen. Toch gaan we proberen om dit in één artikel samen te vatten.

Wanneer je een aandeel verkoopt, is erg afhankelijk van jouw persoonlijke beleggingsstrategie en de situatie rond het aandeel zelf. Als je een strak beleggingsplan hebt, staat van te voren vast wanneer je een aandeel verkoopt. Helaas denken veel beleggers hier niet over na voordat ze een aandeel kopen en ook ik maak mij hier schuldig aan. Een goede reden dus om hier een artikel over te schrijven!

Dat is dan ook de beste tip die je in dit artikel vindt; bedenk vooraf wanneer je een aandeel wil verkopen en voer dit ook uit! Als je jezelf aan jouw plan houdt, voorkom je dat je spontaan een beslissing moet nemen, die beïnvloed wordt door bijvoorbeeld jouw emoties.

Hieronder een aantal situaties waarin het voor kan komen dat je een aandeel verkoopt. Bedenk dus vooraf hoeveel en voor welke prijs je de aandelen wil verkopen en bouw dit in jouw beleggingsplan!

We splitsen de verschillende redenen om te verkopen op in categorieën:

Aandelen verkopen vanwege de prijs of portfoliobeheer

Deze redenen om te verkopen hebben vooral te maken met de prijs van het aandeel an sich en de algemene beleggingsstrategie.

Verkopen bij bereiken van het koersdoel

Veel beleggers gebruiken een koersdoel. Ze kopen een aandeel voor bijvoorbeeld €40,- en verkopen bij €50,-. Dit is goed toepasbaar bij beleggers die graag ondergewaardeerde aandelen kopen en verkopen als de prijs van het aandeel ‘fair value’ bereikt. 

Verkopen bij een vast percentage

Je kunt er ook voor kiezen om pas te verkopen als het aandeel een bepaald percentage heeft bereikt. Deze optie is ook goed van toepassing als het aandeel een negatief percentage bereikt! Als voorbeeld; je verkoopt pas als het aandeel als het -10% of +20% heeft bereikt. 

Verkopen om de inleg ‘veilig te stellen’

Deze optie wordt vaak toegepast bij sterk groeiende aandelen waarbij men de inleg eruit haalt na een verdubbeling. Je hebt bijvoorbeeld voor €300,- gekocht en als deze positie €600,- waard is, verkoop je €300,-. Beleggers gebruiken dit vooral om hun risico te beperken. Ze zitten na verkoop alleen nog met ‘winst’ in de markt. Ik ben het niet geheel eens met deze strategie want je loopt met de overgebleven winst nog steeds risico.

Verkopen om het verlies te beperken

Dit is misschien wel één van de moeilijkste momenten voor een belegger. Je staat op verlies en weet dat er eigenlijk niet veel meer te redden valt. Veel beleggers laten dan de positie staan in de hoop dat het ooit toch nog wat wordt. Soms moet je gewoon je verlies nemen, hoe groot dit verlies ook is puur om nóg meer verlies te voorkomen. In mijn ogen is verkopen bij een vast percentage dan beter omdat dit vooraf beter te plannen is. 

Verkopen vanwege ‘opportunity costs’

Soms is het heel simpel. Je hebt een betere deal gevonden. Je hebt een aandeel ontdekt dat gewoonweg méér rendement op kan leveren dan het aandeel dat je nu bezit. Een goede reden om te verkopen dus.

(deels) Verkopen omdat de positie te groot wordt

Soms gaat het zó goed met een aandeel dat de positie té groot wordt in jouw portfolio. Sommige beleggers besluiten dan om een deel te verkopen om weer tot een gelijke verdeling te komen in de portfolio.

Wil jij weten hoe de beste belegger van de wereld belegt?

Maak kennis met Warren Buffett 

Leer hoe je geweldige bedrijven spot

Ontdek welke regels Warren zo succesvol maken

Download het e-book Gratis

Aandelen verkopen vanwege het bedrijf of de markt

Nu bespreken we argumenten om te verkopen omdat de omstandigheden (rond het bedrijf) nu anders zijn dan op het moment dat je het kocht. Dit zijn dus vaak redenen die samenhangen met jouw fundamenteel onderzoek naar het bedrijf.

Wanneer je een fout hebt gemaakt in jouw fundamenteel onderzoek

Simpel; je hebt een fout gemaakt. Je hebt iets tijdens jouw aandelen analyse sterk onderschat of gewoonweg niet gezien. En dit is zó belangrijk dat je een nieuwe beslissing moet nemen over het aandeel. Terug naar de tekentafel dus en soms besluit je dan om het aandeel te verkopen.

Het aandeel is sterk overgewaardeerd

Als je een aandeel ondergewaardeerd of redelijk geprijsd het gekocht, kan het voorkomen dat het aandeel daarna zo hard stijgt dat het overgewaardeerd raakt ( bijvoorbeeld aan de hand van de PE ratio). Je kunt dan besluiten om het aandeel (tijdelijk) te verkopen.

Wanneer de concurrentiepositie verslechterd

Bedrijven hebben altijd een bepaalde mate van een concurrentiepositie (=moat). Je kunt besluiten om het aandeel te verkopen als blijkt dat de concurrentiepositie verslechterd. Denk bijvoorbeeld aan een mooi sportmerk dat Nike ooit van de troon zal stoten. Als het bedrijf een kleinere marktpositie krijgt, is dit voor veel beleggers een reden om te verkopen. 

Wanneer de groei tegenvalt

Bedrijven geven in hun kwartaal of jaarrapportage vaak een inschatting over de groei die ze de komende tijd willen behalen. Beleggers rekenen hier vervolgens ook op en als de groei tegenvalt, dan kan dat voor beleggers een reden zijn om te verkopen.

Tegenvallende resultaten

De meeste bedrijven geven elk kwartaal een update van de omzet en winst. Als die tegenvalt, kan dit voor beleggers een goed moment zijn om afscheid te nemen. Veel beleggers doen dit overigens niet al na 1 kwartaal maar pas na structurele tegenvallers over meerdere kwartalen/jaren. 

Extern bedrijfsnieuws

Soms draait een bedrijf gewoon goed maar wordt het getroffen door iets waar zij geen invloed op hebben. Denk aan de overheidsbemoeienis rond Chinese bedrijven zoals Alibaba. Maar ook de coronacrisis had natuurlijk flinke impact op bedrijven die de deuren moesten sluiten. Allemaal redenen voor beleggers om (tijdelijk) afscheid te nemen.

Intern bedrijfsnieuws en fraude

En dan heb je natuurlijk ook intern nieuws. Denk aan de beademingsapparaten van Philips Healthcare. Een foutje in deze apparatuur kan ze nog duur komen te staan. Ook zoiets als fraude (denk aan het bedrijf Wirecard in 2020), doet veel beleggers besluiten om het aandeel van de hand te doen. 

Bedrijfsnieuws van de concurrent

Soms komt het ook voor dat beleggers een aandeel verkopen omdat de concurrent slechte resultaten laat zien, zeker als deze slechte resultaten afkomstig zijn door externe factoren. Denk bijvoorbeeld aan het nieuws dat Meta Platforms naar buiten bracht over tegenvallende advertentie inkomsten. Aandelen van concurrenten zoals SnapChat, Twitter en Pinterest reageerden erg slecht op dit nieuws omdat zij ook advertentieruimte verkopen op hun socials media platformen. 

De totale markt is zenuwachtig

Soms is de totale markt zó zenuwachtig dat beleggers besluiten eieren voor hun geld te kiezen en aandelen te verkopen. Hiermee stellen ze hun winsten veilig.

Persoonlijke redenen om aandelen te verkopen

Persoonlijke redenen zijn redenen die worden veroorzaakt door factoren buiten het beleggen om.

Er is een noodsituatie!

Het overkomt helaas veel mensen. Er is een noodsituatie en de buffer blijkt niet groot genoeg om dit te kunnen dekken. Je hebt dus snel geld nodig en de enige optie is om het geld te gebruiken waarmee je nu belegt. Je doet dit liever niet maar nood breekt wet.

Je wil een huis kopen (of iets anders dat veel geld kost)

Veel jongeren beleggen om vermogen op te bouwen om een woning te kopen. Zo’n grote som geld hebben veel mensen niet zomaar liggen en gebruiken hun beleggingsgeld. Pas extra goed op als je hiervoor belegt. Meestal is de beleggingshorizon dan vrij kort en stel je jezelf (en jouw geld) bloot aan marktrisico’s

Je bent FIRE

Gefeliciteerd! Je hebt het eindelijk bereikt! FIRE! Je hebt het geld dus nodig voor levensonderhoud voor de rest van je leven. Een mooie reden om eindelijk dat beleggingsgeld te gebruiken. 

Wanneer verkoop je een ETF?

Meestal verkoop je een ETF niet snel. Dat komt omdat de meeste beleggers een ETF kopen voor de (extreem) lange termijn en een ETF vaak erg gespreid is. Om wat meer duiding te geven moeten we ETF’s opsplitsen in gespecialiseerde (thema) ETF’s in bijvoorbeeld 1 sector of beperkt tot 1 land (zoals een India ETF, Chinese ETF of specifiek in een sector zoals Cybersecurity) en alle zeer breed gespreide ETF’s (zoals VWCE).

Een thema ETF kun je verkopen na: 

Een breed gespreide ETF wordt vaak pas verkocht als het geld nodig is voor persoonlijke redenen.

Nog wat tips

De belangrijkste tip is dus dat je vooraf weet wanneer je het aandeel moet verkopen. Dat kan natuurlijk ook een combinatie zijn van bovenstaande redenen. 

Kijk ook altijd of het noodzakelijk is dat je de gehele positie in één keer verkoopt. Dat is niet altijd nodig.

En zorg er altijd voor dat je een buffer hebt voordat je start met beleggen. Hierdoor kom je minder snel in de positie dat je de beleggingen moet verkopen om persoonlijke redenen. 

Het is trouwens niet verstandig om een aandeel kort te verkopen om het daarna lager weer in te kopen. Je bent dan bezig met het timen van de markt en dat gaat soms goed maar meestal niet.

En als laatste; verkoop niet te snel. Soms moet je gewoon even door de pijn bijten en doorzetten. Dat is de kunst van niet verkopen!

Ken jij nog meer redenen om een aandeel NIET te verkopen? Laat het iedereen weten in de reacties hieronder!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *